Grundejerforeningen Gråsten

Referat Generalforsamling 2020

Dato/Tid 10. sept. 2020 kl.: 19:00

Sted: Caféen i Klubhuset, Gemmas Alle 41, Kastrup

REFERAT Generalforsamling GF Gråsten 2020

Tilmeldingsfrist er 27. august 2020

Indstilling og Referat

Dagsordenspunkt

Pkt.

Dagsorden

 1

2

3

4

5

6

6.1

7

8

9

10

11

Valg af dirigent

Bestyrelsen foreslog som dirigent Per Grøndahl Mortensen. Forslaget blev enstemmigt vedtaget.

Dirigenten konstaterede at generalforsamlingen var lovligt indvarslet og afholdt i henhold til vedtægternes bestemmelse samt at generalforsamlingen var beslutningsdygtig.

Deltagere: 15 parceller (19 beboer) deltog i generalforsamlingen. 18 parceller (22 beboer) var tilmeldt.

Formandens beretning

Generalforsamlingen besluttede enstemmigt at følge bestyrelse indstilling således at kontingentet fastholdes.

Kontingent 2021: kr. 2.500,- inkl. Snerydning.

Vedtagelse af kontingent for 2021

Kassereren fremlagde det reviderede årsregnskab.

Regnskabet blev godkendt uden bemærkninger.

Regnskab v. Kassereren

Efter en kort introduktion af bestyrelsen og deres virke kunne formanden berette at generalforsamlingen var blevet udskudt grundet COVID-19. Herefter orienterede formanden om:

Gravearbejder og samarbejdet med kommunen.

  • Foreningen bliver ikke altid orienteret af kommunen. Det opleves også af SGTK.
  • Foreningen vil altid forsøge at orientere beboerne
  • Foreningen forsøger at følge arbejdets færdiggørelse og reetablering.
  • Medlemmerne skal kontakte kommunen, hvis reetablering IKKE er i orden. Alternativt kontakt Dan Zwicki fra bestyrelsen

Indbrud og kommunikation til og mellem foreningens medlemmer.

  • Medlemmerne bliver orienteret når bestyrelsen bliver orienteret af medlemmer eller andre grundejerforeninger og SGTK.
  • Det kan medlemmerne selv gøre: Facebook Tårnby Naboværn, App Tårnby Naboværn, App fra Nabohjælp
  • Tal med hinanden
  • Følg anvisningerne fra forsikring og nabohjælp – meld jer ind.

Bestyrelsen opfordrer til medlemskab af Nabohjælp og evt. arrangere aften med indbrudsekspert fra Nabohjælp og evt. skiltning på vejene.

På opfordring af et medlem opfordrer bestyrelsen medlemmer til ikke blot at være ”skyggemedlemmer” nabohjælp men aktive medlemmer.

Persondatapolitik.

  • Persondata: Til brug for bestyrelsens arbejde og foreningens drift (fx. indkaldelse til generalforsamling, opkrævning af kontingent og indskud, distribution af nyheder), opbevarer og behandler foreningen, bestyrelsen, revisorer og suppleanter typisk følgende data på foreningens medlemmer: navn, efternavn, adresse, telefonnummer, e-mail.
  • Medlemmer kan gøre indsigelse klage, hvis de er utilfredse.

Hjemmesiden og elektronisk kommunikation med medlemmerne.

  • Hjemmeside og mails vil fortsat være vores primære kommunikationsvej til medlemmerne.
  • Hold øje med hjemmesiden.
  • Vi laver ny hjemmeside så den kan blive mere tilgængelig for medlemmer, kan indeholde dokumenter og mindske administrationen af foreningen.

Slutteligt berettede formanden om Bestyrelsen frem mod næste generalforsamling i 2021 kigge på:

Foreningens egenkapital

  • Bestyrelsen vil se på placeringsmulighederne frem mod næste generalforsamling.
  • Foreningen har etableret en ny bankforbindelse så foreningen har to banker.

Et medlem udtrykte mishag med bestyrelsens valg af bankforbindelse. Bestyrelsen begrundede sit valg med bl.a. kompetence og serviceniveau.

Foreningens Vedtægter: Vedtægterne er ikke længere tidssvarende, herunder tegnings- og valgreglerne og bør revideres.

Planen frem mod næste generalforsamling er

  • Udkast til nye vedtægter
  • Høring hos medlemmerne
  • Vedtagelse på næste generalforsamling i 2021.

Beretningen blev taget til efterretning

Vedtagelse af indskud for FREMTIDIGE KØBERE (Medlemmer).

Ingen indkomne forslag

Indkomne forsalg

Forslag fra bestyrelsen

Generalforsamlingen besluttede enstemmigt at følge bestyrelsen indstilling således at indskud fastholdes kr. 2.500,- 

Indskud: kr. 2.500,-

Forslag fra medlemmerne

Forhøjelse af bebyggelsesprocent fra 25 til 30 procent i Grundejerforeningen Gråsten.

v. Forslagsstiller Kragebøl Alle 10

Bilag vedlagt.

Forslagsstiller havde forud for den genindkaldte generalforsamling den 15. juli 2020. orienteret formanden om at forslagsstiller trækker forslaget tilbage. Forslagsstiller fastholdt dette.

Et andet medlem kom med modforslag ”Bestyrelsen skal undersøge konsekvenserne af en forhøjelse af byggeprocenten”.

Generalforsamlingen havde en drøftelse heraf.

Herefter var der afstemning omkring modforslaget. Modforslaget blev IKKE vedtaget (5 stemte for/ 9 stemte imod).

Valg af Bestyrelsesformand

Generalforsamlingen var enige om Kasper G. Petersen var på valg i 2019 og fortsætter derfor som formand.

Valg af bestyrelsesmedlemmer

Der var i 2019 større udskiftning i bestyrelsen, for at opfylde vedtægternes §5 indstiller bestyrelsens at følgende er på valg.

IKKE på valg er:

  • Kasper G. Petersen, Valgt ind i 2019
  • Dan Zwicki, Valgt ind i 2019
  • Sanny Ølholm, Valgt ind 2019
  • Morten Berger Bentzen (Valgt ind i 2018) blev genvalgt.
  • Stine Vammen, Kasserer (Valgt ind i 2019) blev genvalgt.

Valg af bestyrelsessuppleanter

IKKE på valg er:

Michael Nielsen (Valgt ind i 2019)

  • Per Grøndahl Mortensen (Valgt ind i 2018) blev genvalgt.

Eventuelt:

  • Medlemmernes oplevelse af ny affalds-sortering. Bemærk at dette ligger uden for foreningens formål men input vil blive vel modtaget.

Begge revisorer blev genvalgt.

  • Steen Ølholm
  • Peter Beck

Valg af revisorer

Trods vedtægterne men jf. foreningens og generalforsamlingens sædvane er revisorerne på valg hvert år.

Affald og affaldssortering: Generelt oplever medlemmerne, at de har meget lidt restaffald, men derimod meget plastaffald. Plastbeholderen er for lille. Flere medlemmer bemærkede at plastaffald kunne sættes ved siden af plastbeholderen i en gennemsigtig pose og ville så blive taget med ved tømning.

Medlemmerne oplever at skrallevognen taber metalaffald ved tømning, der så henligger til gene på vejene.

Formanden forligger dette for SGTK og evt. kommunen.

Haveaffald - Medlemmerne skal selv anskaffe ekstra beholder til haveaffald hvis medlemmet ønsker dette. Bemærk man betaler ikke ekstra for at få tømt haveaffald fra den grønne beholder. Det er en del af ejendomsskatten.

Godt naboskab: Formanden opfordrede på vegne af bestyrelsen, og i tråd med kommunens anvisninger, medlemmerne til at løse parkerings- og støjgener mv. via samtale med hinanden og udvise gensidige forståelse og rummelighed. Jf. anvisninger på foreningens hjemmeside.

Vejledning til nybyggeri: Et medlem opfordrede bestyrelsen til at lave en vejledning på hjemmesiden til medlemmer, der bygger. Herunder anvisning til reetablering af knækkede fliser og tung trafik. Bestyrelsen noterede sig dette.

Katte, råger og duer: Generalforsamlingen havde en drøftelse af nogle beboeres gener fra ”nabo” katte, råger og duer – herunder hvad den enkelte parcel kunne gøre.

Dirigenten hævede generalforsamlingen og takkede de fremmødte for en god og saglig debat.

Generalforsamlingen blev afsluttet kl. 20.50.