Grundejerforeningen Gråsten

Vedtægter i G/F Graasten

Vedtægter pr. 19.03.2013

 § 1. Navn og hjemsted

Stk. 1.
Foreningens navn er Grundejerforeningen Graasten

Stk. 2.
Foreningens hjemsted er Tårnby kommune.

Stk. 3.
Foreningen er medlem af Grundejersammenslutningen i Tårnby kommune. (SGTK)

§ 2. Formål

Foreningens formål er at fremme og varetage medlemmernes fælles interesser som parcelejere

i Grundejerforeningen Graasten

§ 3. Medlemskreds

Stk. 1.

Enhver ejer af parcel på foreningens areal er iflg. ting­lyst deklaration pligtig at være medlem af den stedlige grund­ejerforening.

Stk. 2.

Enhver ejer er underkastet følgende tinglyste deklaration:

Denne forening skal være berettiget til at fastsætte og opkræve bidrag til anlæg og vedligeholdelse af veje, gas-, vand- og elektricitet ledninger, herunder foreningens administration, samt have panteret for sådanne de enkelte ejendomme påhvilende bidrag med prioritet efter lån af offentlige midler, når vedkommende anlæg lovligt er vedtaget af foreningens generalforsamling.

§ 4. Kontingent

Stk. 1

Kontingent samt indskud for nye medlemmer vedtages på den ordinære generalforsamling. Kontingent samt indskud skal indbetales til foreningens Konto.

Stk. 2.

Kontingentet til foreningen skal være indbetalt senest den 1. maj. Bestyrelsen kan efter aftale yde henstand i op til 2 måneder.

Medlemmer, der indbetaler kontingentet efter den 1. maj vil få tilsendt opkrævning på kontingent +10 %. af kontingentet, dog mindst kr. 150

Såfremt kontingentet med tillæg ikke er betalt senest den 1. juli, sendes beløbet uden yder­ligere varsel til retslig inkasso. De med inkassationen forbundne udgifter skal betales af skyldneren.

Stk. 3.

Medlemmerne har pligt til at meddele adresseændringer til foreningens kasserer. I tilfælde af salg er medlemmerne forplig­tet til at meddele overtagelsesdato samt navn på den nye ejer til kassereren. Endvidere har medlemmerne pligt til at videregive papirer vedrørende grundejerforeningen til den nye ejer, herunder foreningens love.

§ 5. Foreningens daglige ledelse

Stk. 1.

Foreningens daglige ledelse udgøres af bestyrelsen, der foruden formanden består af 4 medlemmer.

Bestyrelsen vælges af generalforsamlingen:

  • Formand og 2 bestyrelsesmedlemmer ulige år for 2 år
  • 2 bestyrelsesmedlemmer i lige år for 2 år
  • 1 suppleant til bestyrelsen og 1 revisor i ulige år for 2 år
  • 1 suppleant til bestyrelsen og 1 revisor i lige år for 2 år
  • 1 revisor suppleant hvert år for 1 år

Stk. 2.

Bestyrelsen leder foreningen i overensstemmelse med nærværende vedtægter og generalforsamlingens beslutninger.

Stk. 3.

Senest 14 dage efter nyvalg til bestyrelsen afholdes konstituerende møde, hvor der vælges næstformand, kasserer og sekretær. Alle tillidsposter gælder frem til næste generalforsamling.

Stk. 4.

Formanden - og i hans fravær næstformanden - indkalder og leder bestyrelsens møder. Indkaldelse sker skriftligt med angivelse af dagsorden, når formanden skønner det nødvendigt, eller hvis mindst to medlemmer af bestyrelsen fremsætter ønsker om det over for formanden. Mødet afholdes senest to uger efter anmodningen.

Stk. 5.

Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når formand  / næstformand og 2 bestyrelsesmedlemmer er til stede.

Bestyrelsesmøde afholdes så ofte formanden finder det nødvendigt eller begæring herom fremsættes af mindst 2 bestyrel­sesmedlemmer. Protokollen om forhandlingerne på bestyrelsesmøder­ne føres af sekretæren og skal underskrives af de tilstedeværende bestyrelsesmedlemmer. Afgørelser inden for bestyrelsen tages ved simpel stemmeflerhed. I tilfælde af stemmelighed gør formandens stemme udslaget.

Stk. 6.

Bestyrelsen har den daglige ledelse i alle foreningens anliggender og har beføjelse til at indhente juridisk bistand.

Alle foreningens forbindende retshandlinger, gyldig og med rets­virkning over for trediemand, foretages af formanden eller i dennes forfald af næstformanden, i forbindelse med 2 bestyrelses­medlemmer. Dog kræves generalforsamlingens godkendelse vedrørende stiftel­se af gæld af en hvilken som helst art.   

Stk. 7.

Bestyrelsen er ulønnet, dog kan foreningen betale udgift for tabt arbejdsfortjeneste ved repræsentation eller lignende opgaver for foreningen. Endvidere kan foreningen betale et beløb for tele­foni / it samt kontorartikler til formand og kasserer og sekretær.

§ 6. Generalforsamlingen.

Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed.

Generalforsamlingen er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal.
Der vælges en dirigent, som ikke må være medlem af bestyrelsen.
De på generalforsamlingen vedtagne beslutninger indføres i foreningens protokol, der underskrives af dirigenten og de tilstedeværende medlemmer af bestyrelsen. Denne indførsel er da fuldt bevisende.

Generalforsamlingen kan bemyndige bestyrelsen til at indgå entrepriseaftaler, låneaftaler osv. i forbindelse med konkrete projekter, herunder vejrenovering. Bemyndigelsen skal indeholde de økonomiske rammer indenfor hvilke bestyrelsen kan agere efter nærværende bestemmelse.

Den ordinære generalforsamling afholdes hvert år i februar eller marts måned, og indkaldes af bestyrelsen med mindst 14 dages varsel ved skriftlig indkaldelse til hvert enkelt medlem til efter den til kassereren opgivne adresse eller mail.

Indkaldelsen skal indeholde dagsorden, og kun de forslag, der er nævnt i indkaldelsen kan behandles og afgøres på generalforsamlingen. Forslag fra medlemmerne må, for at komme til behandling og afgørelse på ordinære generalforsamlinger, være indgivet skriftligt til bestyrelsen inden 1. februar.
Det er en forudsætning at forslagsstilleren er til stede ved generalforsamlingen idet forslaget ellers bortfalder.
Medlemmer eller deres ægtefælle/samlever har stemmeret på generalforsamlingen, således at hver parcel har en stemme.

Medlemmer, som er i restance til grundejerforeningen, har hverken taleret eller stemmeret ved generalforsamlinger.
Hver parcel har én stemme, der kan udøves af et myndigt medlem af husstanden.
Hver parcel kan maksimum medbringe en skriftlig fuldmagt fra én anden parcel betydende at Den enkelte parcel højst kan afgive sin egen stemme + 1 stemme på fuldmagt til samme punkt.

Stemmeafgivelsen skal ske skriftligt hvis bare et tilstedeværende medlem ønsker at afstemningen skal være skriftlig, ellers kan det ske ved håndsoprækning.

Dagsorden:

Valg af dirigent

1.     

Protokol og formandens beretning

2.     

Regnskab:
a. Fremlæggelse og godkendelse af det reviderede årsregnskab.
b. Vedtagelse af kontingent for det nye år.
c. Vedtagelse af indskud for nye medlemmer.

3.     

Indkomne forslag:

4.     

  1. a.  Fra medlemmerne
  2. b.  Fra bestyrelsen

Valg ifølge lovene

5.     

Eventuelt.

6.     

Generalforsamlingen kan efter anmodning bytte om på de enkelte

punkter.

7.     


Vedtagne beslutninger afgøres ved almindelig stemmeflertal af de fremmødte (dette gælder dog ikke vedtægtsændringerse § 9) og indføres i foreningens protokol, der underskrives af dirigenten og tilstedeværende bestyrelsesmedlemmer.

§ 7. Økonomi, regnskab og revision

Stk. 1.

 Foreningens regnskabsår følger kalenderåret.

Stk. 2.

 Foreningens regnskab føres af kassereren, der tillige fører foreningens medlemsregister.

Stk. 3.

Regnskabet revideres af de på generalforsamlingen valgte revisorer.

Stk. 4.

Revisorerne skal foretage uanmeldt kasseeftersyn mindst 1 gang i løbet af året.

Kassereren må max. have en kontant kassebeholdning på to gange kontingent. Alle øvrige midler skal indsættes på foreningens konti.

Såfremt foreningen har større midler end nødvendigt for den daglige drift kan midlerne indsættes på konto på opsigelse eller anbringes i obligationer med høj effektiv for­rentning.

Overførsel af midler til opsigelse eller køb af obliga­tioner skal vedtages af bestyrelsen før dispositionen foretages.

Dokumenter vedrørende køb af obligationer skal underskrives af foreningens formand og kasserer i forening.

Stk. 5

Kasseren må foretage de daglige udbetalinger.

§ 8. Ekstraordinær generalforsamling

Stk. 1.

Ekstraordinær generalforsamling kan afholdes, når bestyrelsen finder det nødvendigt eller når mindst 1/3 af parcellerne fremsætter skriftligt begrundet anmodning til bestyrelsen.

Generalforsamlingen afholdes senest fire uger efter formanden har modtaget anmodningen.

Stk. 2.

Indkaldelsesfristen for en ekstraordinær generalforsamling er 14 dage og skal være skriftlig.

§ 9. Vedtægtsændringer

 

Vedtægtsændringer kræver at mindst 2/3 af foreningens parceller er repræsenterede, og beslutningen vedtages af 2/3 af de afgivne stemmer.

Er det fornødne antal stemmer ikke repræ­senterede går sagen ud af dagsordenen, og en ny generalforsamling indvarsles med 14 dages varsel.

Vedtagelse af beslutninger kræver dog atter at mindst 2/3 af de repræsenterede stemmer derfor

§ 10 Vedligehold

 

Det er pålagt hvert medlem at renholde sit jordstykke, således at ukrudt eller lignende ikke er til gene for de omkringliggende parceller.

Ligeledes skal hver parcel renholde det til grunden hørende vejareal, fortove og kantstene. Fortovsfliser skal være hele og plane. Intet må henligge på vejene, der kan virke skæmmende eller generende for færdslen.

Endvidere skal parcellen sørge for at vedligeholde hæk og hegn mod vejene.

 

Overholder en parcel ikke disse bestemmelser, vil foreningen foranstalte arbejdet udført på ejerens regning.

 

På grunden må der ikke drives nogen virksomhed, der ved ilde lugt, røg eller støj generer de andre grundejere. Grundene må ikke benyttes til op­lagsplads i erhvervsmæssigt øjemed.
Byggematerialer, brændsel, tørrepladser o. lign. skal anbringes således, at det virker så lidt skæmmende som muligt.

 

 

 

 

§ 11. Datering

Stk. 1. Således vedtaget på foreningens generalforsamling den 19 / 03 / 2013

Bestyrelsen underskrift